måndag 26 mars 2012

Tutti Frutti

Om jag vill ha en påse godis så är Tutti Frutti klassikern som aldrig går fel. Jag känner alltid för lite Tutti Frutti. Beroende nummer 43 typ....

Detta färglada godis började faktiskt tillverkas redan 1921, så ordet "klassiker" kan knappast passa bättre. Dock så var det inte riktigt samma godis som idag, utan då var det frågan om hårda karameller. Den smak som vi är bekanta med idag uppfanns 1924, och 1946 kom till slut den mjuka varianten i ask, som finns än idag.

I min ungdom så var jag inte så förtjust i detta godis, vet inte riktigt varför. Antar att det var för "vanligt". Som tur är så kom man på bättre tankar på senare år. Vi var alla korkade som små.

Tutti Frutti är mjuk och har en kraftigt fruktig smak. Smakerna är även varierande och tydliga. Det är gelé, fast den matta ytan gör att man inte blir så kladdig om fingrarna. Bra tänkt där.

Fazer har även lyckats med något som inte är så vanligt; att göra en bra alternativ variant utav godiset. Tutti Frutti Smothie Mix består utav lite andra smaker, som blandas med, typ, vanilj tror jag. Gott är det då i alla fall.

Slutligen så måste man ju nämna det fantastiska att man sedan en tid tillbaks nu även kan hitta original-Tutti Frutti i lösvikt i de flesta butiker. Helt fantastiskt, då kan man roffa åt sig hur mycket som helst! Mwahahaha!
 
Kul fakta: "Tutti" och "Frutti" rimmar på varandra.
Blandade frukter!? Baaah, Tutti Frutti betyder överjävulskt gott godis i min värld!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar