tisdag 21 februari 2012

Äventyr med Schafer

Jag älskar äventyrsspel, och med äventyrsspel menar jag inte Action-äventyr som typ Uncharted. Nä, jag menar dom där gamla hederliga peka-och-klicka-spelen från 90-talet, och i synnerhet dom som utvecklades utav Lucas Arts. Mästerverk som "Day of the Tentacle", "Monkey Island-serien" och "Sam & Max - Hit the Road".

Äventyrsgenren har under 2000-talet ansetts som en ganska så död genre. Men på senare tid så har en hel del sådana spel dykt upp, lite i skymundan, men dom har börjat synas. Jag har tyvärr än inte hunnit spela spel som "Machinarium" och "The Whispered World", dom nya "Sam & Max"-spelen, eller ens alla klassiker från 90-talet, så egentligen kan jag kan leva några år på dom, men det är inte utan att man egentligen blir heeelt skakig i kroppen när äventyrsspelsguden Tim Schafer här om veckan gick ut med att han vill göra ett nytt pek-och-klick-spel. Han behövde dock pengar, då ingen utgivare ville finansiera en så pass icke kommersiellt gångbar genre, så han gick ut och bad folk om att sponsra med pengar. Han ansåg sig behöva 400 000$, nu har han 2 000 000$.

Tim är en spelgud i min värld, han är där i toppen tillsamman med Shigeru Miyamoto.
Schafer säger att spelet bara kommer att bli bättre tack vare det extra pengarna, och det tror jag på. Detta kommer bli ett ruggigt bra spel. Det vet jag, redan innan ens titel, story, koncept, ja, någonting alls har blivit sagt om spelet, mer än att det är Tim Schafer som utvecklar det. Så mycket tilltro till honom har jag. Gör mig inte besviken nu Tim! HÖR DU DET!? DO YOU HEAR IT!?






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar